Pavel Kočička

I na ejčáristy jednou dojde

12. 03. 2013 11:12:00
Když do konzervativní firmy nastoupí mladá ambiciózní koza, která hodlá měnit zavedené pořádky, musí počítat, že o ní někdo napíše. Třeba knihu. Výsledek ale může snadno skončit u soudu.

V roce 2011 na podzim se mi ozvala kamarádka, že se k nim do firmy hlásí paní. Když si ji zkoušeli zběžně googlovat, vyskočilo na ně její jméno v souvislosti s knihou Potížista od Oty Linharta (firmu psát nebudu, jistě k podobnému obrázku došlo ve více firmách). V té době jsem pracoval jako novinář v Ekonomu, tak mě toto téma zaujalo, knihu objednal a přečetl. Samotná kniha příliš zajímavá není, je to poměrně běžný obrázek z libovolné firmy, kde si zaměstnanci žijí poklidným životem, dělají maximum, aby nic dělat nemuseli, a do toho přijde mladá ambiciózní "ejčáristka" (rozuměj personalistka neboli paní, kterou vidíte ve firmě při nástupu, poté o ni celé roky neslyšíte a nakonec vám přijde oznámit, že ve firmě končíte) a celou idylku rozboří proaktivním přístupem a moderními metodami řízení (rozuměj nicneříkajícími frázemi o strategickém řízení a lepších vztazích ve firmě). Celý obrázek je zveličený pokusem o grotesku a zvýrazněním charakterů. Z literárního hlediska je kniha poměrně nudná, rozhodně bych ji nikomu nemohl doporučit.

Na křest knihy pozval její autor bývalé kolegy z nejmenované Skansky, kteří se při čtení bavili rozhodně více, než neznalý čtenář. Při té příležitosti zavzpomínali také na bývalou kolegyni a vše včetně videa dali na web www.potizista.cz (který již neexistuje, ale torzo se zachovalo v archivu; já osobně mám doma ještě zachovalejší kopii). Oto Linhart nakonec na web přidal i prvky pro pobavení lidí, kterým kniha nepřišla tak zábavný, zejména výňatek z tohoto rozhovoru pro časopis Personalista nebo HR Management.

Přestože samotná kniha zajímavá není, v tomto spojení šlo o pěkný doutnák, proto jsem se obrátil na nakladatele. Na jeho webu byla u knihy emailová korespondence se Zuzanou Jiránkovou (zálohu bohužel nemám). Nakladatel mi k tomu napsal:

Pokud jde o pí Jiránkovou: ta korepondence je taková, jaká je, tzn. že z její adresy tyto maily přicházely. Po jejich zveřejnění se paní Jiránková ozvala telefonicky a od zaslaných mailů se distancovala; požádal jsem ji o zaslání tohoto stanoviska písemně, což učinila a to jsme tedy uveřejnili jako poslední příspěvek k celé této "kauze". Má-li nějaké osobní nepřátele, kteří jí chtějí škodit (jak se domní ona), nejsem schopen posoudit.

Pokračování přišlo z nečekané strany - zavolala si mě šéfová, co že mám s jakousi paní Jiránkovou, která si jí stěžovala mailem a telefonicky, protože má velmi dobré vztahy s jiným časopisem stejného vydavatele a co že si to nějaký Kočička dovoluje se na ni vyptávat u nakladatele. Docela mě překvapilo, že lidé z nakladatelství paní Jiránkové prozradili, o čem jsme se spolu bavili, ale nešť.

Se Zuzanou Jiránkovou jsem poté mluvil i osobně. Vysvětlila mi, že po Skansce šla na jinou velmi dobře placenou práci v Sodexho, odkud ji po čase propustili, protože začala být spojována s (neznámou) knihou Potížista. Ona poté nemohla najít práci, což nakonec zkoušela přebít vytvořením vlastních stránek, kde dělala rozhovory sama se sebou, případně dělaly rozhovory kamarádky s ní, ze kterých bohužel přes veškerou snahu vycházelo, že vlastně nemá co říct, stejně jako hrdinka v knize.

Celá historka by se mi možná vykouřila z hlavy, kdyby se Zuzana Jiránková nepřipomněla žalobou na Linharta, protože kvůli němu přišla o lukrativní práci (ve skutečnosti musela přijít o víc prací).

Doplněk od JVjr.:

Dále dva bizarní (sebechvalné pod pseudonymy vč. Kosatíka?!?) ohlasy na http://www.kosmas.cz/knihy/156969/potizista/ plus neméně bizarní recenze http://www.denikreferendum.cz/clanek/7629-kdo-se-smeje-nevi-cemu a strhání v http://www.itvar.cz/prilohy/51/Tvar03-2011.pdf Janouškem, který sice bere šmahem všecku produkci (oni už si to literární historici srovnají), ale v tomto případě zjevně po zásluze, protože Linhart působí jako ukázkový grafomanický slizoun: http://www.novinky.cz/kultura/221214-prozaik-oto-linhart-nadeje-mozna-spociva-v-praci-na-sobe.html

Autor: Pavel Kočička | karma: 12.93 | přečteno: 2771 ×
Poslední články autora