Online média (ne)zakazují odkazovat

23. 06. 2014 16:03:10
Otázky a odpovědi k odkazování na zpravodajském webu se zvláštním přihlédnutí k serveru iDNES.cz aneb odpovědi na vyřčené i nevyřčené otázky Martina Malého. (Addendum: Odpovědi i na otázky jiných lidí.)

Nemyslel jsem si, že reakce na článek o evergreenovém tématu odkazování stojí za samostatný článek, ale Martin Malý na webu nemá komentáře (Martin o tom a mé reakci napsal pěkný další článek), tak mu dávám odpověď sem formou FAQ.

Redaktoři iDNES.cz mají zakázáno odkazovat na jiné weby

Nemají, ale je pravda, že v době vládnutí zimního krále DB to bylo obtížné.

Oni si kvůli tomu vytvořili kodex...

Ano, stejná osoba, tedy DB, trval na tom, že budeme odkazovat jenom na servery, které odkazují na nás. Ačkoli jsem argumentoval, že je to zbytečné, měl jsem pouze poradní hlas. Podobně argumentovali i výše postavení, ale také bez úspěchu, člen představenstva měl vždy o jeden hlas více. Protože Novinky.cz neodkazují na nikoho, nesmělo se na ně odkazovat.

V médiích mají strach, že aktivním odkazme odvedou čtenáře jinam.

Nemají, protože si to dokážou změřit. Na odkazy ve článku vedoucí na jiné servery kliká průměrně dvě až pět procent lidí, nejméně to bývají jednotky promile, nejvíc kolem 10 %, ale s delší dobou publikace článku toto číslo klesá.

Čtenáři se navíc vracejí zpátky. Na místech, kde jsme to mohli měřit, se polovina čtenářů do hodiny vrátila zpět.

Proč tedy redaktoři neodkazují na zdroje, případně na služby, o kterých píšou?

Jsou v zásadě tři důvody. Jedním je lenost, protože takhle je to pohodlnější a dělalo se to tak vždycky. V redakci máme interní systém upozorňování na chyby, který poměrně živě využíváme nejen k opravě chyb, ale také k žádostem o doplnění odkazů. Redaktoři mají doporučeno odkazy přidávat.

Druhým byl dříve konflikt s inzertním oddělením, které mělo pocit, že tak přicházíme o peníze - dnes už tomu naštěstí nikdo nevěří.

A třetím je nedostatek času. Pokud náš redaktor cituje konkurenční titul, ve většině případů přebírá zpravodajství ČTK (protože bezhlavě nekopírujeme cizí články), které zmíněný odkaz nemá. Odkaz je třeba dohledat. Nebo můžeme zprávu vydat a později ji aktualizovat včetně odkazů. A občas se přitom stane, že redaktor začne psát další článek, protože online zpravodajství nepočká...

PS: K Martinově druhému článku: do diskusí chodí asi 10 % čtenářů článku, aktivních je ještě méně. Pokud by šlo diskuse víc prorubat od balastu, s velkou radostí bych to udělal, vnímání článků by to prospělo.

Autor: Pavel Kočička | pondělí 23.6.2014 16:03 | karma článku: 6.23 | přečteno: 1052x


Další články blogera

Pavel Kočička

Tak trochu o EET

Překvapuje mě, kolik lidí při jméně Babiš vypíná mozek. Jméno funguje na první signální a dobří kamarádi i známí vidí rudě a nepoužívají kritické myšlení. Pro ně platí jednoduchá rovnice Babiš = zlo.

5.12.2016 v 13:28 | Karma článku: 36.65 | Přečteno: 6270 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Libor Čermák

Pochvala České televize za "Skautskou poštu"

V posledních týdnech jsem se několikrát vyjádřil kriticky k České televizi. Ale když se mi něco líbí, co v ČT vzniklo, tak si myslím, že je dobré ji zas naopak pochválit. A tím je seriál na dětském kanálu "Skautská pošta".

18.10.2018 v 6:28 | Karma článku: 13.81 | Přečteno: 385 |

Jan Tomášek

Mezi Bosnou a Srbskem v krátkých filmech Voxpotu

Bosna – jedna ze zemí, kterou jsem nenavštívil, přestože pro mě má, nebo spíše měla příchuť romantiky a nepříliš vzdálené exotiky. Vlastně nemusím být všude, když je všude televize – dá se říci.

18.10.2018 v 4:15 | Karma článku: 3.33 | Přečteno: 97 | Diskuse

Karel Trčálek

Skandální lež propalestinské České televize o Pásmu Gaza už nese své jedovaté plody!

Jestli za skandální lež ze Zpráviček na ČT, kdy byl Izrael obviněn z okupace Pásma Gazy, nebude někdo co nejpřísněji potrestán, tak opravdu přestanu platit koncesionářské poplatky, protože něco takového nemá prostě obdoby!

11.10.2018 v 18:51 | Karma článku: 29.23 | Přečteno: 1479 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Skandální lež České televize

Server iDNES přinesl 10/10 zprávu o tom, že šéf ČT odmítl vysvětlit reportáž o Palestincích z dětského pořadu Zprávičky. Kontroverzní reportáž odvysílaná na Déčku pojednávala o Izraelem okupovaném území Palestiny.

11.10.2018 v 8:00 | Karma článku: 48.41 | Přečteno: 23308 | Diskuse

Libor Čermák

Takovéto reportáže by se ČT měly tvrdě zakázat!

Jak si představuji seriózní reportáž o dětech, které v pubertě propadly nějaké náboženské sektě? Především jako varování a rady pro rodiče doplněné radami odborníka na sekty. Jenže jeden pořad ČT z nich dělá naopak hrdiny.

8.10.2018 v 18:13 | Karma článku: 41.25 | Přečteno: 2458 |
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2026

Jsem projektový manažer iDNES.cz, tedy dělám tu převážně neviditelnou práci drobných změn webových stránek. Dříve jsem pracoval jako grafik a novinář. Prošel jsem velkými i malými vydavatelstvími, lámal jsem noviny a pomáhal navrhovat oděvy.





Najdete na iDNES.cz