Co se stalo:
- v červenci začal prohlížeč Firefox blokovat Flash. O tom jsem psal poměrně optimistický článek, že Flash jen tak nezahyne.
- Google koncem srpna ohlásil, že začne od září 2015 blokovat Flash.
V rámci uvádění nepřesností na pravou míru, abych rád napsal:
- Flash se měl začít blokovat od nové verze Chrome 45, která do mého počítače dorazila 2. září. Ale podle zkušeností mých i ostatních uživatelů se někomu "blokování" zapnulo a někomu ne. Na pracovním počítači zůstalo vypnuté, na domácím se zapnulo. Přesto lze Chrome od verze 45 považovat za prohlížeč s blokovaným Flashem.
- Inteligentní spouštění znamená, že ve skutečnosti Flash stále běží na pozadí, pouze výrazně pomaleji. Zkušebně vytvořený Flashový objekt, který měl nastavené volání na 5 s, ho volal asi za 30 s, přitom vizuálně se objekt tváří, že nefunguje. Tvůrce reklamy nebo flashového objektu tak žije v představě, že se jeho objekt normálně funguje. To mi přijde jako výrazně nejhorší vlastnost "inteligentního spuštění". Třeba u inzerátů může inzerent žít v představě, že reklama běží, ale uživatel stále vidí "pozastavený" první obrázek.
- Inteligentní spouštění nebo blokování Flashe a dalších pluginů si může každý zapnout nebo vypnout (stačí zadat chrome://settings/content a hledat v části Pluginy). Dokonce si může zcela vypnout spouštění pluginů a nechat je spouštět na kliknutí.
Blokovaný Flash jsme začali měřit, když s tím přišel Firefox. Měříme ho na titulní straně iDNES.cz, kam chodí uživatelé stolních počítačů a tabletů (minimum telefonů). Původně nízké číslo (2 % PV) se postupně stabilizovalo na současných 10 %. Celkově není Flash (nenainstalovaný nebo blokovaný) ve 27 % zobrazení. (Na základě jiných měření mlčky předpokládám, že procenta zobrazených stránek plusminus odpovídají podílu uživatelů, alespoň u jiných měření to vychází. Můžeme tedy předpokládat, že Flash se nezobrazuje 30 % uživatelů - což platilo do začátku září.) Na celkovém čísle se podílejí tablety, na kterých Flash nefunguje prakticky vůbec.